Varje vardag tar Svensk Glasåtervinning emot cirka 700 ton glasförpackningar som sedan förädlas till ny råvara. Ett effektivt sätt att ta hand om vår miljö och skapa ett hållbart samhälle.

Syfte

Svensk Glasåtervinning är bäst i världen på att återvinna glasförpackningar, men för några år sedan var det inte många som kände till detta. För att bli synliga för beslutsfattare, producenter och allmänhet krävdes en tydlig och aktiv kommunikation.

Uppdrag

Ambitionen är att varje glasförpackning ska återvinnas. För att kunna arbeta mot det målet behövdes en långsiktig kommunikationsstrategi utvecklas.

Projekt

Svensk Glasåtervinning har i samarbete med Free Agent PR tagit fram en ny varumärkesplattform och kommunikation. 2016 lanserades en helt ny hemsida. Företaget fyllde också 30 år och en jubileumsbok togs fram för att berätta om företagets 30-åriga historia. I dag tar Svensk Glasåtervinning en aktiv roll genom att utbilda producenter, designers och inköpare om smarta val som underlättar återvinningen. Design för hållbarhet har blivit en succé och något som producenter gärna tagit till sig. Bland kommande projekt finns bland annat film, designseminarium och löpande kommunikationsarbete.